Enotni plačilni sistem v javnem sektorju pod plazom vse večjega nezadovoljstva
25.01.2016

Policisti tokrat stavkajo rekordno dolgo. Premier je bil pred časom hud zaradi njihove neodgovornosti, ker si drznejo stavkati in stavko še zaostrovati v času migrantske krize. Ne le neodgovorno, neotesano je, da si upajo svoj »božanski status« znotraj javnega sektorja omadeževati z nepokorščino sistemu.

A tako pač je, ko se na ljudi vršijo pritiski vseh vrst (pred dnevi je pricurljala v javnost vest, da smo Slovenci najbolj obdavčen narod), ko se kriza širi skozi vse pore in doseže tudi družbo kot tako, zavre.

Sicer pa skorajda ni vlade zadnjih nekaj let, ki se ne bi srečala s pritiski in zahtevami javnih uslužbencev po pravičnejšemu sistemu. In ni je vlade, ki ne bi odgovorila s potrebo po »vitki državi«, »varčevanju v javnem sektorju«, »rezih na plačah in zaposlenih«. In ne mine moment, da mediji ne prikimajo in to le še podkrepijo s svojevrstno interpretacijo številk o prenapihnjenosti javnega sektorja, ki se bohoti na državnih plečih.

Realnost je nekoliko drugačna, potrebe enih in drugih tudi, in dejstvo ostaja, da je bila, vsaj kar se tiče javnega sektorja, z enotnim plačnim sistemom, katerega avtor je nekdanji minister Gregor Virant, storjena generalna napaka. Že par mesecev po uveljavitvi kompleksnega zakona je veljalo priporočilo: odpraviti anomalije ravnokar sprejetega plačnega sistema. V Sloveniji je pač tako, da je vse kar »štrli« iz povprečja, moteče, in zato je tudi ta rešitev šla v smeri »porezati štrleče plače« tako, da so vsi enaki - od čistilke do direktorja.  Minister Virant jih je strpal na enotni imenovalec.

Policist, kirurg, čistilka, baletnik, gozdarski inženir, vratar na občini, raziskovalec, varuška, uradnik na upravni enoti, operater na centru za obveščanje, tajnica osnovne šole, dekan fakultete. Za vse velja isti sistem določitve osnovne plače, isti sistem ocenjevanja delovne uspešnosti, isti (!) sistem določanja dodatkov.

A če je do izbruha afere z dodatki za stalno pripravljenost veljalo, da je vsaj ena dobra stran tega plačnega sistema transparentnost, ki ne dovoljuje ribarjenja v kalnem, se je v zadnjih dneh/tednih razblinil še en mit, kar utrjuje dejstvo, da je centraliziran/enoten plačni sistem anomalija, ki jo občutimo vsi. Skozi zgodovino bi se morali naučiti, da je razvoj mogoč le upoštevajoč specifike (v tem primeru poklicev), prekomerno omejevanje s poplavo zakonskih predpisov je le moment nezadovoljstva in oviranja.

Popravki, ki jih danes zahtevajo policisti, predvčerajšnjim so jih zdravniki, včeraj medicinske sestre, jutri jih bodo vojaki so utemeljeni, v veliki meri upravičeni, obstoječi način reševanja  pa vsekakor ni trajna rešitev. Zdravstvo, šolstvo, socialno varstvo, kultura, sodstvo, …potrebujemo (področne) plačne sisteme, postavljene na enaki osnovi, ki bodo podpirali učinkovito delo zdravnika, učitelja, sodnika, …in policista. 

Javni sektor mora nuditi kakovostne in enako dostopne storitve vsem državljanom; tega ni mogoče doseči z nezadovoljnimi izvajalci. 

Vse informacije o PS na enem mestu.
Naročite se, enostavno je